10. Freuds teorier fikk stor betydning for forfatternes framstilling av litterære personer. Personene ble gitt en rasjonell og kontrollerbar side og en irrasjonell og ukontrollerbar side som styres av underbevisstheten. Det ble også større fokus på barnet, siden det er barndommen som former personligheten.
11. Det som skiller 30-tallsromanen fra romaner tidligere på 1900-tallet er blant annet forfatternes fokus på enkeltindividet og det som kalles psykologiske romaner. Personene er ofte alene og ensomme, og svært ofte i en eller annen form for krise. Mange var inspirert av Freud, og skrev om barndom. Spørsmål og problemer om forhold og seksualitet ble mye brukt. Andre viktige temaer er angst, lyster, overlegenhet, oppvekst og fordømmelse.
12. En forfatter som skrev romaner på 30-tallet er Sigurd Hoel. Han fikk sitt gjennombrudd med romanen Syndere i sommersol. Her følger vi fire unge part som reiser på hyttetur, og som støter på spørsmål om forhold og seksualitet. En mengde indre sperrer kolliderer med lystene og skaper problemer. En annen typisk 30-tallsroman av Hoel er En dag i oktober. Den gir innsyn i menneskeliv, som på hver sin måte er misdannet av angsten for fordømmelse. Samtidig trykker menneskene hverandre ned.
13. “Stream of consciousness” er innenfor psykologien den konstante strømmen av vekslende tanker og følelser som et menneske har i bevisst tilstand. “Stream of consciousness”-teknikken, også kalt bevissthetsstrømteknikken, er da en teknikk som brukes for å kunne gjengi hvordan inntrykk, assosiasjoner og ideer strømmer gjennom bevisstheten.
Mest berømt for denne teknikken er engelske Virginia Woolf (1882-1941). Hun er kjent både som forfatter, essayist og feminist.
14. Virginia Woolf var en engelsk forfatter, essayist og feminist. Født i 1882, død i 1941. Hennes mest kjente romaner er Mrs. Dalloway (1925) og To the Lighthouse (1927). Hun har også skrevet et essay, A Room of One’s Own (1929), som er et av 1900-tallets viktigste feministiske bidrag.
15
a) Det jeg legger i ordet kafkask, er noe merkelig, surrealistisk og ubegripelig.
b) Kafkas tekster uttrykker angst og fremmedfølelse. Verdens synes å være en underlig
labyrint der menneskene føler seg som små brikker i et spill de ikke kjenner
reglene for. Likevel dømmes de etter disse reglene. Personer som søker etter svar vil hele tiden møte hindringer. De blir også herset med og holdt for narr. Kafka beskriver en egen verden i romanene sine. Han kombinerer den konkrete og realistiske stilen med en følelse av uvirkelighet.
16.
a) Ernest Hemingway var en tidligere krigskorrespondent, jeger og forfatter. Erfaringene herfra har dannet grunnlag for tekstene hans. Stilen hans er knapp og realistisk. Setningsbygningen er enkel, ofte veldig ensformig. Framstillingen er scenisk med mye dialoger. Han bruker lite forklaringer, men mange ytre detaljer og sanseinntrykk. Han skriver mye mellom linjene og har med mye spenning. Han lever under slagordet “show, don’t tell”. Hans mest kjente romaner er Og solen går sin gang, som handler om unge amerikanere som fikk livet sitt endret av tjenesten under første verdenskrig, Farvel til våpnene, og Den gamle mannen og havet, som gav han nobelprisen i litteratur i 1954.
Karen Blixens fortellinger er fantasifulle, med labyrintliknende historier inni historier og med forvekslinger og mysterier. Hun slo gjennom med Syv fantastiske fortellinger. Gjennomgående temaer er identitet, og det å skape historier. Personene hennes blir ofte definert av andre, og det hindrer dem i å finne ut hvem de er. De prøver å gjøre opprør, men forstår først mot slutten poengene med alt, når de ser tilbake på livene sine. I dag er hun mest kjent for boka Min afrikanske farm, som også er filmatisert. Den handler om hennes år som teplantasjeeier i Kenya i mellomkrigstiden.
b) “Top of the iceberg-teknikken” går ut på å forklare lite, men vise mye. Lite forklaringer, men mange ytre detaljer og sanseinntrykk gjør at det meste ligger skjult mellom linjene.
En tekst der “isfjell-teknikken” blir brukt flittig, er Karen av Aleksander Kielland. Her skriver han blant annet at Karens kjole er blitt for trang. Uten å skrive det direkte, får han frem at Karen er gravid. Man får vite at Karen overhører en samtale mellom to gjester på kroa, og at hun løper ned til vannet. Ut i fra det vi har lest og det vi vet om Karen, skjønner vi at mannen Karen venter barn med er gift og har barn med en annen kvinne, og at Karen derfor tar sitt eget liv ved å drukne i sjøen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar